تاریخچه نخستین استفاده از ضد آفتاب

27 کلمه|دسته‌بندی: پوست، مو و ناخن|
  • تاریخ انتشار : 3 تیر, 1400

در این نوشتار زر دارو به تاریخچه ضد آفتاب و نحوه استفاده و دیگر نکات مربوط به آن می پردازد؛ با ما همراه باشید.

در مصر باستان مردم از عصاره برنج و برخی گل ها یا مواد گیاهی برای محافظت از پوستشان در برابر آفتاب استفاده می کرده اند.

در یونان نیز روغن و عصاره زیتون به عنوان محافظ پوست در برابرآفتاب استفاده می شده است.

2672329 تاریخچه نخستین استفاده از ضد آفتاب

قرن ها بعد؛ اشعه فرابنفش خورشید توسط دانشمندی آلمانی به نام جوهان ریتر در سال 1801 میلادی به تشخیص و ثبت رسید.

از آن پس تحقیقات در مورد اینکه آفتاب سوختگی پوست چگونه اتفاق می افتد آغاز گردید.

آفتاب سوختگی انواع و شدت های بسیاری دارد که به صورت معمول با استفاده روزانه از ضد آفتاب مناسب پوست و فیزیک آن، میتوان از بروز آن و دیگر مشکلات پوستی جلوگیری کرد.

در استرالیا نخستین ضد آفتاب ها توسط میلتون بلاک که شیمیدان بود در کمپانی به نام همیلتون ساخته شد و به فروش رسید.

سپس این محصول در فرانسه در دهه 40 قرن بیستم طرفداران بسیاری پیدا کرد؛ تا اینکه در سوییس دانش آموزی که در کوهپیمایی دچار آفتاب سوختگی شدید شده بود به دنبال ساخت ضد آفتابی با فاکتور محاقظتی بالا افتاد.

applying sun cream تاریخچه نخستین استفاده از ضد آفتاب

و در آن زمان نخستین ضد آفتاب با فاکتور محافظتی 2؛ یعنی SPF2 ساخته شد. پس از آن SPF یعنی فاکتور محافظت در برابر آفتاب؛ معرفی شد تا ضد آفتاب ها بر اساس درجه این عامل ساخته شوند.

در سال 1977 ضد آفتاب هایی تولید شد که در برابر آب مقاومت داشتند و توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شدند. در آن زمان آن ضدآفتاب ها نزدیک 40 تا 80 دقیقه در برابر آب مقاوم بودند.

در سال 1978 سازمان غذا و داروی آمریکا تاکید کرد که تمام ضد آفتاب ها باید با داشتن عامل SPF ساخته و عرضه شوند تا برای استفاده انواع پوست امنیت داشته باشند؛ از آن پس ضد آفتاب ها با داشتن SPF متفاوت طراحی و تولید شدند.

از سال 1980 زینک اکساید در ساخت ضد آفتاب های فیزیکال به کار می رود که علاوه بر اینکه فیلتری قوی در برابر اشعه آفتاب است، از بروز سایر حساسیت های پوستی مانند التهاب، خشکی، خارش و یا ترک خوردن پوست جلوگیری میکند.

نکاتی در مورد استفاده از ضد آفتاب

1- عوارض تابش اشعه فرابنفش خورشید بر پوست بسیار محسوس و گاهی غیر قابل درمان است. از این رو امروزه با توجه به نازک شدن لایه ازون که اشعه فرابنفش با قدرت بیشتری تابش دارد؛ همچنین به علت وجود آلودگی های زیست محیطی استفاده از ضد آفتاب برای انواع پوست در همه سنین مورد تاکید متخصصان است.

عوارضی مانند آفتاب سوختگی؛ ایجاد تورم و قرمزی؛ حساسیت و التهاب، بروز لک و تیرگی، بروز پیری زودرس و چین و چروک و در مواردی بیماری های جدی پوستی مانند سرطان پوست از جمله مشکلاتی ست که اشعه های UVAوUVB خورشید برای پوست ایجاد می کند.

در تصویر زیر فردی که به علت راننده بودن سمت چپ صورتش ساعت های بسیاری در معرض نور خورشید بوده است در سمت چپ صورت، دچار التهاب، ورم و پیری پوست شده است که این عارضه در سنین جوانی با استفاده مرتب و روزانه از ضد آفتاب به راحتی قابل پیشگیری می باشد

2- نزدیک به 80 % آفتابی که در مدت عمر خود مصرف می کنیم؛ در سنین زیر 18 سالگی است، از این رو بسیار مهم است که کودکان و نوجوانان نیز از ضد آفتاب مناسب با نوع پوست شان استفاده کنند.

3- بیشترین قدرت اشعه فرابنفش خورشید در میان ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر می باشد. حتی در روزهایی که هوا ابری باشد نیز استفاده از ضد آفتاب به علت وجود اشعه های UVAوUVB در جو زمین ضروری است. زمان استفاده ضد آفتاب باید 30 تا 20 دقیقه پیش از قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید باشد تا ترکیبات محافظتی ضد آفتاب روی پوست عملکرد خود را شروع کرده باشند. به عبارتی این زمان لازم است تا فیلترهای ضد آفتاب روی پوست صورت اکتیو و فعال شده باشند.

3- بیشترین قدرت اشعه فرابنفش خورشید در میان ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر می باشد. حتی در روزهایی که هوا ابری باشد نیز استفاده از ضد آفتاب به علت وجود اشعه های UVAوUVB در جو زمین ضروری است. زمان استفاده ضد آفتاب باید 30 تا 20 دقیقه پیش از قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید باشد تا ترکیبات محافظتی ضد آفتاب روی پوست عملکرد خود را شروع کرده باشند. به عبارتی این زمان لازم است تا فیلترهای ضد آفتاب روی پوست صورت اکتیو و فعال شده باشند.

4- از نظر علمی SPF ضد آفتاب ها بین 30 تا 50 هست. هر چند امروزه ضد آفتاب هایی با SPF بالاتر از 50 نیز طراحی و تولیده شده اند ولی به صورت معمول SPF از 30 تا 50 برای بیشتر انواع پوست و سنین کارآیی لازم را دارا می باشد.

از آنجا که میزان حجم مورد استفاده از ضد آفتاب در بیشتر موارد از میزان استاندارد کمتر است و روی پوست بیشتر افراد کرم یا لوسیون را به طور یکنواخت به تمام صورت یا بدن پخش نمی کنند، جهت حفاظت از پوست به ویژه پوست های حساس، استفاده از ضد آفتابی با SPF 50 توصیه می گردد.

5-میزان استفاده از حجم ضد آفتاب روی پوست؛ 2میلی گرم بر سانتی متر مربع است. به همین علت در هربار استفاده از آن باید میزان یک بند انگشت از ضد آفتاب را به تمام پوست به صورت یکنواخت پخش کنیم. اگر حجم مورد استفاده کمتر از این میزان باشد اثر حفاظتی ضد آفتاب کاهش می یابد.

برای بدن نیز به همین نسبت باید از حجم کافی و مناسب برای هر قسمت از دست، پا یا بدن استفاده شود.

6- پس از فاکتور محافظتی، یعنیSPF، عامل مهم بعدی در انتخاب ضد آفتاب، نوع پوست و سن افراد است. درکودکان تا پیش از سن بلوغ به علت اینکه پوستشان در دسته پوست های حساس قرار می گیرد، ضد آفتاب های فیزیکال توصیه میگردد. برای پوست های چرب-نرمال-یا مختلط ضد آفتاب بدون چربی (OIL FREE) ، و برای پوست خشک ضد آفتابی که دارای عامل مرطوب کننده است مناسب می باشد.

بانوان در دوران بارداری یا شیردهی نیز بهتر است از ضد آفتاب های فیزیکال که فاقد جاذب های شیمیایی است، با مشورت پزشک خود استفاده کنند.

7- بهتر است هنگام حضور در فضای باز و در هنگام روز، بیشتر اوقات کاری، در سایه بسر برده شود. از گرفتن حمام آفتاب، بدون استفاده از ضد آفتاب اکیدا خودداری گردد.

در صورت حضور در معرض آفتاب؛ یا حتی حمام آفتاب گرفتن استفاده از کلاه‌های لبه دار با لبه 7 سانتی متر و عینک‌های آفتابی نیز از موارد محافظت در برابر اشعه آفتاب است.

در روز، لباس‌ها نیز باید پوشانندگی کافی داشته باشند. پوشش لباس‌های تیره و ضخیم بیشتر از لباس‌های سفید و نازک است. بخاطر اینکه مقداری از اشعه از ابر هم عبور می‌کند حتی در هوای ابری هم باید از ضد آفتاب استفاده شود.

شما میتوانید از این درگاه در مورد بهداشت پوست و مو، زیبایی و سلامت پوست و مو و بدن، مشاوره آنلاین دریافت نمایید.

با ما در ارتباط باشید.

دیدگاه خود را بنویسید